Мислим да на почетку данашње свечаности треба,пре свега, поздравити оснивање Задужбине Доситеја Обрадовића. И треба поздравити једну од њених првих акција – расписивање конкурса за радове о Доситејевом животу и делу. Доситеј је истински великан наше просвете и културе, који је Србији отварао путеве према европским хоризонтима.Међутим, Доситеј, није ништа мањи ни као писац. Његово главно дело,Живот и прикљученија,живи је доказ његових стваралачких способности. У живим описима ситуација и предела,путовања и градова,у живописности ликова, у духовитости и хумору,у сјајном,богатом и пластичном језику, препознаје се рука прворазредног приповедача, чије странице ни после толико времена нису изгубиле ништа од своје животности, лепоте и свежине. На овај први конкурс радова о Доситеју и његовом делу одазвали су се ученици из разних, наших и суседних,крајева – оних у којима се говори српски језик. На великој мапи на којој су уцртани градови из којих су нам стигли радови ученика,могу се наћи и Лозница и Земун, и Медвеђа и Вршац, и Пријепоље и Врање, и Лебане и Ужице, и Ковачица и Коцељева,и Аранђеловац и Нови Сад, и Косовска Митровица и Шабац, и Мајданпек и Београд, и Будимпешта и Темишвар. На овој мапи многи градови недостају, али се надамо да ће на њој следећих година, на следећим конкурсима, сваки од њих наћи и заузетисвоје место. Учесници овог конкурса показали су лепо и завидно познавање Доситејевог живота и дела. Чак и више од тога. Говорећи о Доситеју на основу својих сопствених искустава,они су показали несумњиву интелектуалну зрелост.Не кријући своје незадовољство приликама у којима живе,и перспективама које им се пружају(то јест не пружају),они су не једном изразили жељу да наше доба, у складу с данашњим потребама и проблемима, роди неког новог Доситеја,који ће нас вратити на оне путеве на које нас је извео Доситеј Обрадовић,а које нисмо умели увек да следимо.Међу мноштвом ових радова,који су у највећем броју показали и високу писменост младих аутора, могле су се наћи најразличитије литерарне форме,од есејистичких до песничких, од оних у којима преовлађују приповедачки елементи до оних који откривају истраживачке,аналитичке и критичке склоности својих аутора.
Распродато!