Награђени ученици на конкурсу “Одјеци Доситејевих мисли у мени”

На литерарни конкурс који је Задужбина „Доситеј Обрадовић“ расписала за ученике старијих разреда основних школа (VII и VIII разред) послата су 34 рада ученика из свих крајева Србије и региона, због чега изражавамо нарочито задовољство. Велики одзив заинтересованих наставника и ученика, као и мноштво квалитетних радова, учинили су да конкурс заживи, ширећи на прави начин племениту доситејевску мисију знања и просвећености. Изузетан утисак на све је оставио ентузијазам који су наставници показали подстицањем ученика да Доситеја доживе као свог учитеља и савременика. Посебно се захваљујемо наставницима из Сомбора, Ниша, Неготина, Инђије, Пожаревца, Новог Пазара и Београда, који су се истакли у посвећености и највећем учешћу на  овом конкурсу.

Пред жиријем се нашао нимало једноставан задатак, а то је одабир најуспелијих међу пристиглим радовима, те се руководио критеријумима стилске, естетске и тематско-мотивске заокружености текстова, трудећи се да издвоји оне радове који нису исклизнули у клише и опште биографске податке. Емоционални и субјективни доживљај младих аутора подстакнутих Доситејевим мислима, ликом и делом задивио је чланове жирија. Такође, импресивна је и жанровска разноврсност послатих радова, која варира од прозног и песничког, па све до есејистичког и медитативног израза.

Жири је заседао у следећем саставу: Лела Росић (Филолошка гимназија), Душица Благојевић (ОШ „Милан Ракић“) и Урош Микић (Математичка гимназија).

Одлуке жирија о наградама

 Прва награда

 Оливера Савић (ОШ „Никола Тесла“,VII разред, Београд; ментор: Александра Дракулић)

Образложење: Млада песникиња је члановима жирија приредила пријатно читалачко искуство обрадивши једну традиционалну тему модерним песничким изразом и слободним стихом, суверено владајући лексичким, синтаксичким и ритмичким средствима сензибилитета XXIвека. Вештом употребом реторских питања млада песникиња остава ту вековну запитаност над суштинским егзистенцијалним питањима, која су била и Доситејева инспирација. Она поентира песму катреном:

„И на крају, зашто не бисмо градили себе

На темељима прошлости?

Она нам има много тога рећи.

Нек земља буде твој, мој и свачији рај.“

Друга награда 

Ева Драгојловић (ОШ „Иван Горан Ковачић“, VIII разред, Београд; ментор: Драгана Цукић)

Образложење: Докле год постоје ученици попут Еве Драгојловић, наставници неће страховати да ће читање постати раритет. Млада ауторка као да проговара духовношћу Доситејевог времена речима: „Често ме обузме страх да ће ускоро крај књиге.“

Ана Томић (ОШ „Раде Драинац“, VII разред, Београд; ментор: Јелена Васиљевић)

Образложење: У питању је оригинална и интимно интонирана алегоријска прича, у којој се Доситејев лик појављује каоподршка и сапутник, што представља веома личан и непосредан доживљај нашег највећег просветитеља.

Трећа награда

Сергеј Јовић (ОШ „Његош“, VIIIразред, Ниш; ментор: Јелена Јонић)

Образложење: Алегоријски сусрет младог аутора са великаном српске просвећености представљен је као позив на деловање у овим временима, када су снага разума и мудрости потребније човечанству него икада. На крају свог рада аутор позива да „пошумимо брда и заједно саградимо зид, који ће једном заувек зауставити ударце свега што није добро“.

Андријана Радмиловић (ОШ „Живко Љујић“, VIII разред, Нова Варош; ментор: Бојана Меловић)

Образложење: Креативни излет младе ауторке заснован је на архаичним изразима Доситејевог језика и доба, те на самосвојан начин обрађује Обрадовићеву личност и животни пут, спајајући га са његошевском традицијом и откривајући паралеле и супротности међу њима. Опомена на крају рада нас упозорава да би требало да чвршће стојимо на темељима наше образовне традиције, чији је Доситеј утемељивач.

Похвале

Јована Глиџић (ОШ „Стефан Немања“, VIII разред, Ниш; ментор: Тања Цекић) – због снажног критичког става према егоцентизму савременог доба

Анастасија Николић (ОШ „Моша Пијаде“, Жагубица; ментор:Kaтарина Гаузановић) – због храброг искорака у свет драмског израза у ком је Доситеј саговорник девојчици нашег времена

Селмир Алији (ОШ „Сутјеска“, VIII разред, Земун; ментор: Гордана Јовановић) – због искреног, интимистичког приступа разумевању Доситејевог значаја, који је младом аутору променио поглед на свет

Честитамо награђенима и захваљујемо се свим наставницима, менторима, библиотекарима, ентузијастичним водитељима литерарних секција и вредним ученицима на великом одзиву, са надом да ће се наша сарадња проширивати и настављати.

Галерија