Приповести и приче

Моралне повијести Абдала и Балсора, једна персијска историја Лаузус и Лидија, морална повјест из господина Мармонтела Аделаида, пастирка алпијска, повјест морална из г Мармонтела   Виђења и сновиђења Видјеније Алмета дервиша   Гора вјежества и истине   Благочестије и Сујевјерије У једном видјенију Видјеније Мирсино Сновидјеније Мудрога О обајателној сили мечтанија Алегорије и параболе Истина […]

Драмски јунак Доситеј

Наш савременик Доситеј, Радомир Путник             ПОЗОРИШНЕ ДРАМЕ Коста Трифковић МЛАДОСТ ДОСИТИЈА ОБРАДОВИЋА                      Jован Радуловић УЧИТЕЉ ДОСИТЕЈ                  Милан Ђоковић ВОЖД И ДИПЛОМАТИЈА                  Елиана Гавриловић ДОСИЈЕ ДОСИТЕЈ                              РАДИО-ДРАМЕ Звонимир Костић ДОСИТЕЈ ОБРАДОВИЋ                         Миодраг Матицки […]

У свету басне 2

Основни циљ Задужбине „Доситеј Обрадовић“ јесте да изучава, популарише и осавремењује дјело српског просвјетитеља. Један од најљепших и најуспјешнијих облика њеног рада је конкурс (расписује се већ десет година) међу ученицима III и IV разреда основних школа за књижевно (текст) и ликовно (слика) виђење неке од Доситејевих басана. Жири (с књижевником Слободаном Станишићем као предсједником) […]

Просветитељство ума и срца – Културни пројекат Емануила Јанковића

У доба кад је широм Европе превођење постајало све учесталије као битно средство ширења културних и филозофских токова те књижевних и друштвених образаца просветитељског доба, Емануил Јанковић (1758-1791) је – први међу Србима – превео на народни језик три савремена драмска дела с наменом за читање, како би допринео културном уздизању свог народа. Међу Србима […]

Езоповa басна код Доситеја Обрадовића

Од памтивека је басна повезана са задовољством приповедања својственом човеку, који ју је користио да илуструје опште истине, искуства или проблеме и да на једноставан начин искаже сопствене вредности. У западној традицији се порекло басне везује за Езопа: његови аполози треба да поуче користећи животиње, ликове ван времена и простора, који ће заувек остати утиснути […]